Skąd wziąć odwagę by zmienić swoje życie?

Usłyszałam niedawno pytanie “skąd wziąć odwagę by zmienić swoje życie?” Kiedyś raz zmieniłam swoje życie i pamiętam, że ta siła do zmian, którą wtedy miałam była nieporównywalna z niczym innym. Dokładnie wiedziałam co mam robić i nic nie mogło mi stanąć na przeszkodzie. Od tamtej pory tęsknie za tą pewnością, którą wtedy miałam.  Dlatego pytanie wydało mi się bardzo intrygujące i postanowiłam znaleźć na nie odpowiedź.

Najpierw zapytałam znajomych, żeby poznać ich spojrzenie na odwagę:

Paweł, który rzucił wszystko i pojechał w świat napisał mi :
“odkąd przeczytałem myślę o tym, bo to jest świetne pytanie, i to chyba nie jest tak że tą odwagę pewnego dnia znajdujesz, idziesz chodnikiem i nagle trzask – dostajesz odwagą po twarzy i już możesz robić wielkie rzeczy, bo w taki sposób odwaga kojarzy mi się z “tym idealnym czasem” na zrobienie czegoś co zrobione być musi albo przynajmniej powinno. A ten czas zazwyczaj nie następuje, przynajmniej nie wtedy kiedy mamy ruszyć dupsko i wprowadzić zmiany, albo chociaż zacząć działać. Za to działa zasada – “nie chce mi się – o ho, to znaczy że teraz powinienem to zrobić” i kiedy to robię to faktycznie białe gołębice zlatują z sufitu, dywan pokrywa się kwieciem, czerwienią się jabłonie a na harfie pogrywa swawolny anioł”

Ania odpisała:
“Witaj Justyna, zastanawiałam się nad tym pytaniem i myślę, że może to jest tak jak z czasem… nie mozna go MIEĆ, ODDAĆ, ZNALEŹĆ, to po prostu istnieje ale jest poza naszym fizycznym zasięgiem i może to jest tak samo z odwagą jeśli jej nie mamy by zmienić swoje życie to widać nie chcemy tego wystarczająco.
Gdy prosisz kogoś:  pomóż mi znaleźć odwagę bym zmieniła swoje życie to tak jakby powiedzieć: zrób to za mnie. Weź za mnie odpowiedzialność.
Chyba mamy wystarczająco dużo odwagi by wszystko zmienić, może tylko czasem potrzebujemy drugiej osoby by powiedziała :  w razie czego, jestem zaraz za tobą … dasz rade wierzę w Ciebie .
Dlatego moje zdanie jest takie: odwagi nie można znaleźć, bo nie można jej też zgubić. Ona jest, jest w nas. Zawsze. Jeśli jej się nie czuje to znaczy ze w danym momencie wcale nie jest nas potrzebna(…)”

Poszukałam odpowiedzi w książce,  nie szukałam specjalnych książek o odwadze, a jedynie poszukałam odwagi w książce, którą aktualnie czytałam.

“Cechą charakterystyczną osób uważanych za mądre jest ich umiejętność dokładnego przewidywania następstw jakiegoś czynu, lub jego zaniechania”

“Świat jest pełen ludzi, którzy czekają na kogoś, kto przyjdzie i zmotywuje ich, by stali się tacy jakimi pragną być. Problem w tym, że nikt nie przychodzi im na ratunek.”

Oraz zdanie, które zmieniło mój pogląd na odwagę:
“Większość emocji, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, zależy od sposobu w jaki człowiek je analizuje w wewnętrznej konwersacji z samym sobą. Nasze odczucia determinuje nie to co nas w życiu spotyka, ale sposób w jaki to interpretujemy. Wersja wydarzeń, która powstaje w naszym umyśle, w głównej mierze decyduje, czy odbieramy je jako mobilizujące czy wprost przeciwnie.”
Brian Tracy “Zjedz tę żabę”

Jakie pytania Wy sobie zadajecie? jak szukacie na nie odpowiedzi? Napiszcze o tym w komentarzach, lub jeśli wolicie w wiadomości na facebooku.
Moja odpowiedź już w następnym poście.

Leave a Reply

